Publicaties
Inspirerende boeken, brochures, artikelen en andere publicaties uit binnen- en buitenland. Om makkelijk publicaties te vinden kun je gebruik maken dan de zoekfunctie. Je kan zoeken op diverse termen (auteur, artikel, tijdschrift). Een uitgebreid en actueel Literatuuroverzicht vind je als eerste publicatie onder het zoekscherm. Eigen publicaties van Springzaad vind je ook in de winkel.
Zoek op soort
![]() |
Moestuinieren met kinderenMarianne van Lier Willy Leufgen
|
Groen schoolplein voor speciale kinderenIlse Vonder
|
Het Speelhof HoogerzaelMachteld Klees
|
Risicovol spelen op het schoolplein?Martin van Rooijen
|
Spelen met risico's 2Kees Both
|
Een rijke en boeiende buitenspelomgeving/Alies ZaalAlies Zaal
|
IJslanders in Holland!Marianne van Lier
|
Tiengemeten: speelnatuur in wordingSigrun Lobst
|
Jong geleerd, oud gedaanIty Busstra
|
Alex Oberholzer (1938-2012)Marianne van Lier, Willy Leufgen
|
Groen Gent - een kralensnoer van parken en speelnatuurEvelyne Fiers
|
Aandacht als morele en spirituele houding.Kees Both
|
Aandachtig leren, aandacht leren: leren in een snelvuurcultuur.Kees Both
|
Spelen met risico's 1Kees Both
|
RavottuhIan Mostert
|
De Slochter dorpsrandparken: voor bewoners, door bewonersKlaas Kiewiet
|
Adopteer een boom - kleuters: artikelKees Both
|
Adopteer een boom - kleuters: katern 'spelend leren'Kees Both
|
Wat doen jullie aan natuur (2) Peter Petersen, de natuur en wijKees Both
|
Wat doe jullie aan natuur? (1) Natuur als een centraal gegeven in een JenaplanschoolKees Both
|
Jeugd, natuur en duurzaam AmersfoortKees Both
|
Spelen in de tuin en daarbuiten: eindeloze mogelijkhedenHans Carlier
|
De Buitenklas, een bijzonder natuur-onderwijsprojectLaura Minderhoud
|
Laat ze buiten spelen!Kees Both
|
Fluitjes maken!Machteld Klees, Johan Heirman
|
Ruimte als kwaliteit - werkwijzer voor zelfevaluatieKees Both
|
Ruimte als kwaliteit - Informatie t.b.v. zelfevaluatie van JenaplanscholenKees Both
|
Leve de verscheidenheid - Zorgen voor biodiversiteitKees Both
|
Gezonde scholen rukken opDr. Hein van Bohemen
|
Natuurbeleving een verzamelrecensieKees Both
|
Het spoor laat buurtinitiatief ontsporenHarrie Wagemakers Maria Evelein
|
Hoe een simpel grasveld een woeste weide werdEllen van der Hoek, Jenny van Herreweegen
|
De Prettige WildernisEls Huigens, Jean-Francois Van den Abeele
|
De kracht van herhaling en continuiteitKees Both
|
Adopteer een boom - middenbouw 2: activiteiten per seizoenKees Both
|
Adopteer een boom - middenbouw 1: JaaroverzichtKees Both
|
Werken aan een klein paradijsMarc Veekamp, Kees Both
|
Een klein paradijsMarc Veekamp, Kees Both
|
Natuurgerichte intelligentieKees Both
|
Levend lerenKees Both
|
De kwaliteit van de natuurTonneke Bekkers
|
2 aan 2Jan van Schaik, Wouter van Santen
|
Duurzame landschappen voor kinderen. Samenvatting van en reflectie op 'The systainable landscape', van Susan Herrington.Kees Both
|
Bekijk de wereld eens met de ogen van een kindIty Busstra
|
Schaukelfee und KlettermaxJosien Penraat
|
Kinderen kleien zich naar ons voorbeeldGerwine Wuring
|
Buiten spel met losse dingenKees Both
|
De boom inPaul Janssen, Kees Both, Josine van den Boogaard
|
Buitenspelen is ook bewegenKees Both, Josine van den Boogaard
|
Genieten in de schooltuinJos Korsten
|
Wilde mogelijkheden: het beheer van speelnatuurPaul Janssen, Kees Both
|
Ruimte voor bewegenKees Both
|
Laat je flora maar thuisJan van Boeckel
|
Wat voor school ben je? Een school ontmoet de natuur!Rinus Korteweg
|
Adopteer een boom. Bomen het jaar rondKees Both
|
Speelwater bij schoolKees Both
|
Natuur als bondgenoot bij zorgverbredingKees Both
|
Leve de verscheidenheidKees Both
|
Kinderen in beweging. Motorische ontwikkeling en schoolnatuurtuinenKees Both
|
Aarde-kinderen. Leven met en leren over natuurKees Both
|
Vraag het de vogels zelf maarKees Both
|
De buitenklasKees Both
|
Een heemtuin bij de schoolHenk Zijlstra
|
Kinderboerderij op de Toon Hermansschool zorgt ongemerkt voor veel leerdoelenManja de Hond
|
Het schoolterrein als leerlandschap: leren van 'Learning Through Landscapes'Kees Both
|
Een natuurspeelbos aan de Ellbogensee - nieuwe kansen voor een natuurcampingAntje Schwabersberger
|
Bijzonder BerlijnMarjan Deurloo
|
Ruimte voor de jeugd en voor de natuurKees Both
|
Natuurspeelplaats Marne - een avontuur voor iedereen!Jeanette van der Meulen
|
Het Educatieve Erf van Hogeschool Edith SteinLowie Gilissen
|
Mirakel & SpektakelWilly Leufgen
|
Kindergarten - tuin voor kinderenKees Both
|
Samen doen en samen groeien: op weg naar een levendig schoolpleinSigrun Lobst
|
Natuur voor kinderenKees Both
|
Spelen in de wildernisSigrun Lobst
|
Kinderen lezen het schoolterreinKees Both
|
Natuurtuin als bron van inspiratieKees Both
|
Engelse ervaringen met leerlandschappenKees Both
|
Speelnatuur: een hype of een visieMariska Thieme-Schrever
|
Pedagogische inspiratie van een JenaplandeskundigeRieke de Kool
|
![]() |
Het ontwerpen van een speelplekAnneke Rodenburg
|
Vaste grond onder de natuurtuinTonneke Bekkers
|
De boerderij als klaslokaalCeciel Verheij
|
De tuinen en pleinen rond Vrije School De IJsselHans Carlier
|
Kinderen hebben natuur nodigKees Both
|
Spelen met waterKees Both
|
GeneratietuinenKees Both
|
Speeluitdagingen in de achtertuinAnneke Rodenburg
|
Risico's leren je levenAlberthe Papma
|
Basisscholen en natuur bij school
|
Maak het plein avontuurlijk en natuurlijkWilly Leufgen
|
De Boerderijschool: leren met hart, hoofd en handenEvelyne Schreurs
|